Internasional

Banyak Murid Tak Masuk Kelas Online, Guru Ini Sabar Menunggu dan Berusaha Menelepon, Begini Kisahnya

Viral kisah pilu seorang guru hanya mengajar empat murid saat sekolah online. Padahal, dalam pembelajaran online tersebut seharusnya diikuti oleh 18 siswa. Kisah itu diketahui dari cuitan akun Twitter @skinleas, Rabu (25/11/2020).

Cuitan perempuan asal Malaysia tersebut telah disukai sebanyak 32 ribu kali. Ia mengatakan, guru yang mengalami kejadian tersebut merupakan ayahnya. Sang ayah harus menghubungi para muridnya, karena banyak yang tidak datang.

Sehingga, guru itu terlihat seorang diri sembari menunggu para muridnya masuk kelas online. "Kesiannya abi, dia buat class budak budak dia sorang pun tak masuk. Sampai abi nak kena call sorang sorang, tu pun diaorang tak angkat.

Diaorang tahu abi akan call diaorang kalau waktu hari ada class then diaorang mati kan fon ," tulisnya. "Tengok la ni abi sorang je, class abi start 8:30 tadi now dah nak 9 lebih tapi takda siapa masuk ," lanjut dia. Perempuan yang mengunggah kisah itu bernama Nuha Narisya (20) dari Malaysia.

Sang ayah yang berprofesi sebagai guru itu bernama Mustakim Bin Bajoori. Saat dihubungi, Nuha berujar, peristiwa itu terjadi pada awal Oktober 2020 lalu. Menurutnya, sang ayah biasanya mengajar kelas online dua kali dalam seminggu.

Saat ayahnya menelepon, tidak semua murid yang mengangkat. "Abi (ayah) coba telepon. Ada yang mengangkat dan ada yang tidak," kata dia. Sejumlah alasan disampaikan oleh para siswa yang tidak masuk kelas online itu.

Mereka mengaku tidak ada sinyal hingga tidak mendapat informasi soal kelas tersebut. "Ada yang tidak dapat sinyal." "Yang lain mengaku tidak dapat informasi apa apa dari abi."

"Abi coba telepon murid itu, dia tidak angkat," jelas Nuha. Guru tersebut merasa sedih dan kecewa, karena kelas online hari itu. "Ayah sedih dan kecewa," imbuh Nuha.

"Lepastu ada yang kata diaorang kerja, sebab tu tak boleh masuk class. i cant imagine sebab diaorang nak spm tau this year tapi kerja?" "I nak happy kan abi, i yang join class abi nampak la abi gelak sikit." "aaa anon from twitter yang masuk google meet tadi thankyou so much you dah buat ayah i gelakkk."

"Abi dia link kan laptop dia dengan tv tau. so kitaorang boleh tengok la google meet tu kat tv." "sometime dia bosan tunggu anak murid dia masuk class dia buka lagu klasik nasional pastu dia nyanyi depan laptop sambil makan jagung." "Dia jadi nak nangis sebab abi excited minta kita ajar macam mana nak buat class guna zoom / google meet."

"Tapi bila dia dah buat takda siapa masuk tu yang jadi macam sebak tu, sebab kita je tahu macam mana muka dia excited masa dia minta kita ajar dia buat tu." "Yes ini betul, ada yang whatapps abi tadi kata rumah dia blackout." "Before ni kalau ada yang masuk class abi ada la 2/3/4 orang daripada 18 orang."

"Maybe her sepupu one of yang 2/3/4 orang tu." "Cakap kat adik sepupu you dont worry tau! Sebab abi i take a noted."

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *